Impact meten, hoe pak je dat aan? 

Vrijdagochtend 18 februari verzorgden de leden van het IMPACTLAB de workshop Impact Meten in de Wetenschapscommunicatie in samenwerking met het Gewaardeerd!-verrijkingsprogramma. Impact meten is het meten van de mogelijke resultaten of effecten van je activiteit. Deelnemers verdiepten zich samen met Ward Peeters (UL, UU), Anne Land (UL) en Madelijn Strick (UU) in de stappen die een impactmeting van publieksactiviteiten mogelijk maken.

Tijdens de workshop gingen de onderzoekers dieper in op de verschillende basisprincipes van impact meten. Daarna gingen de deelnemers zelf aan de slag met de instrumenten van het IMPACTLAB om hun eigen impactplan op te stellen. Hoe geef je zo’n plan vorm en wat zijn belangrijke aandachtspunten?  

Tip 1: Het hoeft niet groots of complex te zijn.

Door de vele mogelijkheden kan het een intimiderende onderneming lijken, maar impact meten hoeft niet moeilijk te zijn. Maak bewuste keuzes en houd rekening met de tijd en ruimte die je hebt. Vaak is het beter om je te richten op één of twee doelen die het meeste aansluiten bij jouw activiteit: wil je bijvoorbeeld vooral informeren, overtuigen of gedrag veranderen? Stel enkele vragen op om één van deze doelen in kaart te brengen. Zo houd je de meting doelgericht én haalbaar.

Tip 2: Denk goed na over wat je wil bereiken.

Als je vooraf goed nadenkt over wat je precies wil bereiken, is het makkelijker om te bepalen hoe je impactmeting eruit moet zien. Richt je bij het bedenken van een publieksactiviteit daarom eerst op je doel en je publiek, kies daarbij een passende activiteit en verdiep je dan pas in een meting die hierbij aansluit. Zo voorkom je dat je het doel van de activiteit uit het oog verliest of de impactmeting te veel zwaarte krijgt in je keuze voor een activiteit. 

Tip 3: Integreer de meting in je activiteit.  

Er zijn talloze manieren te bedenken waarop je een meting kunt verweven in een activiteit, bijvoorbeeld via een pop-up quiz tijdens een livestream, een tekenwedstrijd tijdens een festival of een voxpop tijdens een wetenschapscafé. Dit maakt de meting niet alleen minder belastend voor de participant, maar geeft ook een betere respons dan achteraf data verzamelen. Benieuwd naar wat er zoal eerder gedaan is? In de volgende toolbox staan een aantal voorbeelden om je op weg te helpen. Gebruik ook vooral je eigen creativiteit!

Zelf aan de slag

Ook jij kan je impact meten. Het Impactlab heeft hiervoor verschillende hulpmiddelen beschikbaar gesteld, zoals een beslissingsboom voor het opstellen van je eigen impactplan en de slides van de workshop. Ook vind je hier het basisinstrument dat je kunt toepassen bij elke publieksactiviteit, hoe klein of groot die ook is: van een publieke lezing tot een boekvoorstelling, nieuwsbrief, workshop of de lancering van een nieuwe website. Heb je impact gemeten met behulp van deze basisvragen? Vergeet dan vooral niet om je resultaten terug te rapporteren en zo je bijdrage te leveren aan de analyse van het IMPACTLAB. Veel succes!