Van (klei)tablet tot tablet: een ontdekkingstocht door de geschiedenis van het lezen
Faculteit der Letteren, Rijksuniversiteit Groningen
Lezen vormt veelal zo’n vanzelfsprekend deel van je leven, dat je er meestal niet bij stilstaat hoe bijzonder en essentieel geletterdheid eigenlijk is. De onderzoeksgroep “History of Reading” van de Faculteit der Letteren, Rijksuniversiteit Groningen heeft het belang van lezen en geletterdheid echter op de kaart gezet. Zo organiseerden ze onder meer publieksvoorlichtingen, een publiekstentoonstelling en een lespakket.
Tijdens De stad als klooster: lezen, schrijven, leven in de late Middeleeuwen, in Museum Krona te Uden, kon een breed publiek leren over leescultuur en devotie in stad en klooster gedurende de late middeleeuwen. In samenwerking met Krona, projectteamleden en partners, heeft het onderzoeksteam aan de tentoonstelling bijgedragen aan de hand van een introductiefilm, interactieve audioguide, publiekslezingen, een cursus paleografie en een live concert van de Franse liturgische muziek. Een ander bijzonder initiatief van de onderzoekers is het lespakket Lezen en schrijven in de Middeleeuwen voor scholieren van het voortgezet onderwijs (VWO3), gemaakt met de Scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen.
Het Pilotfonds Gewaardeerd! stelt de wetenschappers in staat om wetenschapscommunicatie-activiteiten verder te ontwikkelen, zoals een reeks podcasts en video’s over de geschiedenis van het lezen van de Oudheid tot nu. Hierin willen zij specifiek aandacht richten op de materiële aspecten van het lezen.
Enkele websites:
Museum Krona – De stad als klooster
Rug – Lezen en schrijven in de middeleeuwe
Penvoerder:
Sabrina Corbellini, hoogleraar
Overige groepsleden:
Margriet Hoogvliet, postdoc onderzoeker
Renske Hoff, promovendus
Anna de Bruyn, promovendus
Pieter Boonstra, promovendus
Bert Tops, promovendus
