ERIBA Outreach Team

ERIBA Outreach Team

Medische Wetenschappen/UMCG, Rijksuniversiteit Groningen

Vanaf het moment dat we geboren worden ontkomen we er niet aan: ouder worden. Maar hoe komt dat eigenlijk? De onderzoekers en staf uit het ERIBA outreach team dragen bij aan interactieve publieksvoorlichting en ontwikkelen lespakketten zoals ‘Science in a box’ en de ‘ERIBA escape rooms’ om mens en samenleving kennis te laten maken met biomedisch onderzoek naar veroudering.

Op deze manier wil de onderzoekgroep bij een breed publiek en in het bijzonder scholieren, studenten, en gezinnen het belang van verouderingsonderzoek onder de aandacht brengen. Zo is de science kit een box voor middelbare scholieren en hogeschoolstudenten die materialen bevat (o.a. platwormen als modeldiertje) voor experimenten over regeneratie. Tijdens de ERIBA escape rooms moeten verschillende puzzels, zoals met DNA-codes, molecuulstructuren of een eenvoudige proef worden opgelost, om zo op een laagdrempelige manier kinderen en volwassenen kennis te laten maken met verouderingsonderzoek en wetenschap in het algemeen.

Met de toekenning uit het Pilotfonds Gewaardeerd! wil het onderzoeksteam werken aan verdere uitbreiding van science kit- en escaperoom-projecten. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe ‘Science in a box’ voor verouderingsonderzoek met behulp van bakkersgist en een escape room over de biologie achter vaccins.

Enkele websites:
Eriba.nl
Eriba – Science in a box

Penvoerder:
Judith Paridaen, universitait docent, onderzoeker

Overige groepsleden:
Iris Sommer, hoogleraar
Saar Lagerweij, student
Isabel Janmaat, student
Sander Martens, universitair docent
Robert Schoevers, hoogleraar, afdelingshoofd
Janniko Georgiadis, sectiehoofd

Een docent kijkt door een microscoop
Foto van voorlichtingsavond voor docenten, waarop wetenschappers de science-in-a-box hebben gepresenteerd, en met de docenten in gesprek gingen over hoe de box in hun onderwijs gebruikt zou kunnen worden.
Illustratie van van science-boxen
Illustratie van inhoud van science-boxen