Secret Diary of Young Women in Science

Maartje Massen (foto: links), Kim Lommen (midden), Simone Schonkeren (rechts), hebben in 2020 de wetenschaps-Instagrampagina Secret Diary of Young Women in Science (@secretdiaryofwis) opgericht, waar ze foto’s en filmpjes delen over hun leven als jonge onderzoekers aan het Maastricht University Medical Centre. Echt ‘secret’ is de pagina natuurlijk niet, want juist door hun inspanningen worden labwerkzaamheden en onderzoek naar oncologie en kankerbiomarkers een stuk zichtbaarder. In deze blog krijg je een kijkje achter de schermen van hun initiatief.  

Wie zijn jullie en wat onderzoeken jullie zoal?

Simone: “Ik doe onderzoek naar darmkanker en de rol van de enterische neuronen (de zenuwcellen in de darm) bij het ontstaan van darmkanker. Mijn onderzoek is vrij fundamenteel, dus ik werk niet met patiëntmateriaal maar doe vooral onderzoek met celkweken en proefdieren”. Maartje: “Ik heb een achtergrond in geneeskunde en zit qua onderzoek een beetje tussen de andere twee in. Ik doe ook onderzoek naar voornamelijk darmkanker, maar ik richt mij al wat meer op de biomarkers” (Biomarkers zijn ‘biologische markers’ en geven iets aan over de toestand van een cel of weefsel, bijvoorbeeld of iemand ziek is, hoe ernstig het ziektebeloop zal zijn en of een behandeling aanslaat). Kim: “Ik ben wel echt een diehard biomarker onderzoeker! Mijn onderzoek richt zich op diagnostische biomarkers voor nierkanker maar ik ben ook erg geinteresseerd in biomarker methodologie. Ik werk daarin echt op patiëntmateriaal zoals weefsel en urine, om te kijken of we daarin nierkanker kunnen opvolgen.”  

Hoe beschrijven jullie je wetenschapscommunicatiepraktijk?

Met zijn drieën beheren we de Instagrampagina Secret Diary of Young Women in Science (@secretdiaryofwis), waar we van alles delen over ons leven als onderzoeker. De ene keer vertellen we iets over dagelijkse bezigheden in het lab, een andere keer beantwoorden we een vraag, en soms delen we een foto van ons onderzoek in de vorm van een baksel.  

Eigenlijk speelde sociale media helemaal niet zo’n grote rol in ons leven maar een tijdje geleden volgden we een workshop ‘sociale media voor wetenschappers’ via de universiteit, en dat is een beetje uit de hand gelopen. We zijn direct een pagina begonnen en hebben nu meer dan duizend volgens. De groep bestaat uit een mix van familie en vrienden, internationale wetenschappers en gewoon nieuwsgierige leken. Zo kregen we laatst een berichtje met de vraag: “Wat moet ik doen om in Maastricht te kunnen studeren?”

Leuk! Vinden jullie het belangrijk om de samenleving te betrekken bij onderzoek?

Maartje: “Als ik nooit door mijn supervisor in het onderzoek was gerold, was ik hier nooit terechtgekomen. Het is belangrijk om te laten zien wat we doen, daardoor wordt het tastbaar. We willen aantonen dat ons werk heel leuk en divers is. Voor niet-wetenschappers wordt het een stuk duidelijker waar onderzoeksgeld naartoe gaat.” Kim: “Wetenschappers zijn niet alleen zestigjarige professoren met witte haren in een labjas, wij zijn óók degenen die dat werk doen!” Simone: “Soms merk ik dat mensen niet direct een beeld hebben als ik vertel over mijn werk, of ze denken aan CSI omdat ik in een lab werk. Bij de Instagrampagina krijg je letterlijk ‘een beeld’ van hoe ons lab er echt uit ziet en van onze werkzaamheden.”

Ervaren jullie zelf ook een meerwaarde in het betrekken van de buitenwereld?

Simone: “Je leert op een begrijpelijke manier over je onderzoek te praten. In de wetenschap gebruik je veel jargon en academisch Engels. Bij een Instagrampost moet je op een toegankelijke manier kunnen uitleggen wat je doet en dat is leerzaam.” Maartje: “Bovendien wordt je vrolijk van de likes en reacties die je ontvangt op een post.”

Hebben jullie een tip voor onderzoekers die ook hun eigen sociale media-account willen beginnen?

Kim: “Misschien een open deur, maar als je meer volgers wil krijgen is het heel belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken. Ik was daar eerst helemaal niet zo mee bezig, maar Simone deed dat vanaf het begin al goed. Het is heel bijzonder hoe mensen ons over de hele wereld hebben gevonden door het gebruik van de juiste hashtags.” Maartje: “Het is belangrijk om na te denken over je boodschap: Wat wil je overbrengen en wat zou jij leuk vinden om te lezen als je een wetenschaps-Instagrampagina bezoekt?” Simone: “Betrek collega’s! Het is goed om te checken of zij akkoord gaan met jouw idee, maar misschien zijn zij ook wel enthousiast. Je genereert betrokkenheid op deze manier. Bij ons hangen er posters door het hele lab waarin we mensen aanmoedigen om ons te volgen.”